Postup při havárii
Jestliže zjistíte, že váš hard disk či jiné datové zařízení nepracuje tak jak by měl (viz. příklady níže), a přístup k vašim datům je omezený či vůbec žádný, doporučujeme tento postup:
- V žádném případě nezkoušet vlastními silami či pomocí „přátel a kamarádů“ data zachraňovat.
- Hard disk (jiné zařízení, medium) okamžitě vypněte a vícekrát nezapínejte (ani na krátkou dobu) za účelem předvedení „co to dělá“. V určitých případech může jedno spuštění navíc rozhodnout o tom, zda data zachránit půjde či nepůjde. To platí v případě hardware závad (mechanické i elektrické závady) i software závad (nevratné přepsání původních dat ).
- Svěřte tuto činnost firmě, která je celkově obeznámena s problematikou záchrany dat a která přistoupí k vašemu případu a jeho řešení profesionálně.
- Zaznamenejte si posledně známé údaje o tom, jak byl váš hard disk (hardware i software)nastaven, tj. strukturu adresářů a počet logických disků, zda byl použit manager, stacker, popřípadě i hodnoty hard disku v setupu počítače.
- U serverových disků to platí obdobně ,zejména je vhodné znát heslo pro supervisora, administrátora, počet a názvy volume, logických disků.
- Tyto údaje mohou být v některých případech dosti důležité a usnadní obnovu vašich dat.
Jak poznáte, že může dojít ke ztrátě vašich dat
- váš PC či notebook vydávají divné zvuky (většinou je příčina v přidřeném či nefunkčním ventilátoru, který přestává chladit PC a dochází k přehřívání)
- váš PC nevidí disk
- váš PC „padá“, „zamrzá“ či nestartuje tzv. „modrá nebo černá obrazovka“
- váš PC nemůže otevřít soubor
- váš PC nemá přístup k datům
- váš PC nereaguje při otevírání souborů
- vaše soubory nejdou mazat, kopírovat, ukládat …
- vaše práce s diskem je extrémně pomalá
- a jiné…